Promosi Menarik!

Friday, July 12, 2013

# Pengalaman Puasa Ramadhan di Perantauan # UiTM PALAM

      


                     Assalamualaikum kepada saudara dan saudari yang ketika ini mungkin sedang semangat berpuasa untuk hari yang ketiga iaitu 3 ramadhan 1434H. Alhamdulillah kerana kita juga diberi peluang oleh Allah S.W.T untuk masih bernafas menghirup udara segar pagi ramadhan yang penuh barakah ini.. haha.. okay! Aku ni bukanlah alim sangat nak bagi tazkirah yang SUPERB mcm korang biasa baca tu...

       Again this is my second new blog which is more about my Islamic and Scientific life. Dari TEMA blog pn korang boleh agak dah kn why I am using "compound" for my theme? Okay, actually currently I'm studying at UiTM Kampus Puncak Alam, Selangor ataupn nama glamour sikit PALAM a shortform of Puncak Alam in Foundation in Science ataupun Asasi Sains.So jangan hairan la yerr klau aku suka sgt sebut istilah sains kat sini.

       Cerita serba sedikit tentang latar belakang aku ni yang datangnya dari Sabah Negeri di Bawah Bayu. Boleh Bah Klau Kau.... Itulah perkataan yang sinonim dengan penduduk Sabah. Sebelum ini aku bersekolah di SMAN Toh Puan Hajjah Rahmah, Kinarut, Kota Kinabalu, Sabah. Hah! Panjangkan nama sekolah aku tuh? And korang tau tak SMAN tu untuk aper? "Sekolah Menengah Agama Negeri " la for those yang tak tau...

        Laaa... ni dah masuk pasal sekolah lama ni.. xpa aku citer ckit.. Sekolah aku ni mmg Pure Arabic High School la katakan everything mmg akan dengar and practice bahasa Arab... hahaha Action jer tu... padahal time ustz/ustzh mengajar jer ckp arab la yerrr... hehe.. Subjek kitorg mmg banyak!! Nak tau berapa???  hah!! Jeng jeng jeng.... jangan terbeliak mata ek? 23 subjek la makk oiiii.... hahaha.. Terkezut ker??? Alaaaa... maybe korang punya subjek lagi banyak kan... haha..

        Enough of that, next entry maybe aku citer pasal pengalaman aku kat sekolah tu plak.. For now, aku nak citerkn pengalaman aku kat semenanjung malaysia yang luas lagi besar ni hahaha! FYI, this is my first time ever fasting without my friends and family alongside me.. sendiri mau paham la kan.. yerrlah... Aku kan budak Sabah manalah biasa berpuasa kat semenanjug ni.. Ini pun klau tak kerana further study aku tak la akan sangkot kat sini hehe... Tapi xper, berkat usaha dan kegigihan aku ingin menyambung belajar akan padaku tempuh segala cabaran onak dan duri!!! hahaha.. cewah metafora gituuu... Luckily I still have many nice and kind friends here ALHAMDULILLAH...  All of them baik2 belaka.. hehe...

        Okay untuk my first fasting day here, of course la sedih ckit kan takder keluarga untuk berbuka puasa sama2.. Maklumlah hanya blh contact dr phone jerrr... Not only that! flows time untuk waktu solat fardhu kat semenanjung pn lambat almost 1 and half hours than Sabah... saper tak FRUST kn??? haha... buka puasa pn lambat...alahaii..nasib badan.. TAPI..... yang bestnya sahur boleh lambat! hehehe... maybe orang semenanjung x berapa perasan lah but for sabahan people of course we do! Waktu Subuh kat sini pukul 5.48 am.. nah! orang sabah dah start puasa dah time tu... pukul 4.40 am lg dah subuh.. syok tak org semenanjung? hahaha.. Kebiasaannya kitorg akan sahur pukul 5 pagi hehehe.. klau kat Sabah memang dah melepas dah waktu sahur tu..Ambek Kau... hehe...

        Untuk waktu buka puasa plak, hmmm paham2 jer laa..lambat sejam lebih daripada Sabah... BUT, I am one of The Sekretariat Mahasiswa Asasi UiTM so mmg busy jugak lerrr urus program IFTAR jamuan buka puasa untuk pelajar2 asasi yang terpilih especially golongan ASNAF. Gologan asnaf tu termasuklah yang fakir miskin, anak yatim .... alaaa yang korang belajar kat feqah tu.. Apa2 pun aku enjoy berpuasa kat sini cause I'm getting used here and getting know something new here haha! Of course la klau ramadhan jer mmg org akan fikir MAKANAN!! Betul tak?? Aper yang berkait rapat ngn makanan??? ahaha!!! dah agak dah korang memang SUPERB gilerrr... BAZAAR RAMADHAN la kn??? hehehe

           
               Hah! Ini lah Bazaar Ramadhan Kat UiTM PALAM ni.. Dekat jer ngn rumah haha~



Ini pulak gambar waktu PUNCAK bagi bazaar Ramadhan PALAM.. Sesak weii...



Apapun.... Aku nak ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi membaca coretan2 aku yang panjang ni hehe.. Salam Ramadhan semua.. Ramadhan karim! Selamat beramal~


                          THE END . . . . . 





P/S : Love this Article? Kindly please leave your comment here~

1 comment:

Unknown said...

hem iya puasa bibir suka kering pucet lagi :3

Post a Comment

Rakan Iklan!